lördag 28 juli 2012

Kvällsträning

Igår blev det lite kvällsträning på klubben med Helene och Lexie.

Vi tränade på ut (belöning bakom) och det verkar han ha förstått bra, ut säger jag och svish vänder han sig om. Sen gjorde vi även ett gäng valpinkallningar för att få upp farten och snabbt gick det.

När det kommer till ligg måste jag tänka om lite för jag vill ha snabbare och rappare ligg, smack ner i backen. Idag tar han det i två steg ner. Med ett rejält handtecken klarar han av det snabbt men nu måste jag fundera på hur jag kan banta bort det.

Vi tränade även på gripanden runt apporten men det ska jag jobba mer på hemma med leksaker så jag får ett ordentligt tag.

Springa runt pinnen gör han också bra men jag har varit för tydlig i mitt kroppsspråk så jag måste få han att springa ut mer fokuserat när han ser pinnen.

Vi tittade lite på fotet också och där behöver jag träna på att få han mer följsam i fartändringar. Om jag går lite långsammare tappar han direkt fokus och rinner iväg. Vändningar och svängar ska jag också börja klura på så han hänger med bra.

En intressant sak som vi diskuterade var hur världen ser ut från hans synvinkel. Det är mycket möjligt att han inte kommer kunna se koner, vittringspinnar eller andra låga saker. För att underlätta ska jag lära honom att kunna springa rakt fram en längre sträcka utan att behöva gå på synintryck. Det är inte lätt när man är liten :).

Nu blir det semester på Öland och sen Spanien. Det ska bli skönt!

Zeb 5 månader

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar